De Fifth Wheel avonturen - Reisverslag uit Wichita Falls, Verenigde Staten van Fam Musters - WaarBenJij.nu De Fifth Wheel avonturen - Reisverslag uit Wichita Falls, Verenigde Staten van Fam Musters - WaarBenJij.nu

De Fifth Wheel avonturen

Door: Anke Musters

Blijf op de hoogte en volg Fam

22 November 2014 | Verenigde Staten, Wichita Falls

Nu naar buiten kijkenend komt de regen echt met bakken naar benenden. het is donker, het flitst en dondert en alle straten staan blank.
We hebben al een kleine overstroming gehad in onze toilet met vloerbedekking....ja sorry...erg smerig. We zijn al 4 maaanden bezig om tegels in die ruimte te krijgen. Wat geen overbodige luxe is omdat de afvoeren hier meer dan de helft smaller zijn dan in Nederland. We zijn al blij dat de drollen er niet in blijven hangen. Onze sponsor zou het vergoeden omdat de eigenaar dit niet wilde doen.....het moest dan wel via de huiseigenaar zijn tegelman ....maar die vraagt 1000 dollar voor 1 vierkante meter....grrrrrr...en wij zitten met de ellende. Kunnen de toilet eigenlijk niet gebruiken en nu stroomt hij ook nog over.....gatver.
Het weer is hier echt extreem. Vorig weekend vroor het nog flink en was de gevoelstemperatuur -10. Afgelopen week was het prachtig. Strak blauwe lucht, zon en 20 graden en nu zie je geen hand voor ogen door de regen. Morgen is het volgens de Texaanse Piet Paulusma....weer droog en lekkere temperatuur. We wachten af.
Vorig weekend gingen we voor het eerst op pad met onze Fifth Wheel. Janneke had een zwemwedstrijd in Oklahoma. Dit was voor Pat een goede reden om dat gevaarte aan te koppelen en op pad te gaan. Met minimale middelen zaten we zaterdagochtend om 09.30 in onze truck en volgde de caravan zonder veel problemen. Aangekomen op bestemming werden we hartelijk ontvangen door de buurvrouw en die zou Pat wel even vertellen hoe je dat gevaarte soepeltjes achteruit parkerend op het plekje kon krijgen. Leuk als je als vrouw opdracht krijgt te coachen en een welwillende Amerikaan het spontaan van je overneemt. Goed bedoeld maar je snapt dat Patrick al moeite heeft om 1 vrouw te volgen laat staan 2.....maar goed na een 10 tal keren steken stond het apparaat eindelijk op zijn plekje. Nog wat welkome adviezen van de buurvrouw en uiteindelijk ook de buurman en ons huisje stond. Ondertussen was ons ook al duidelijk gemaakt dat we beter vanavond weer terug konden rijden of zondag heel vroeg want er zou flink wat sneeuw vallen. Hebben wij weer....een klein hiat in de voorbereiding...hou het weer in Texas in de gaten.....goed plan.
Gelukkig stond zaterdagmiddag de zon nog hoog aan de hemel en besloten we eerst lekker Oklahoma in te gaan. Even slenteren door de stad en daarna lekker een hapje eten. Ondertussen werd duidelijk dat het inderdaad een goed plan was om terug te rijden. Hadden we nog een klein probleempje...de zwemwedstrijd van Janneke. Na contact gezocht te hebben met de coach hadden we afgesproken dat we Janneke zondagochtend om 06.45 naar het zwembad zouden brengen en dat de coach haar mee terug zou brengen. TOP.
Na een gezellig avondje in ons huisje op wielen ging de wekker om 05.30 zodat we voor het slechte weer op pad zouden zijn. 09.00 waren we weer thuis. Geen sneeuw gezien...gelukkig en die bleef in Wichtia Falls ook weg tot het eind van de middag. Nou sneeuw...een dun laagje wit op het gras. In Oklahoma lag wel wat meer sneeuw en Janneke heeft er vier uur over gedaan om thuis te komen.
Amerikanen weten echt niet om te gaan met extreme weersomstandigheden. De volgende dag hoeven de militairen pas om 10.00 uur te beginnen vanwege de gladheid. Die viel uiteindelijk wel mee maar als je blijft rijden als zotten dan is het inderdaad gevaarlijk.
Dit weekend wilde we weer met de caravan op pad. Dallas als eindbestemming. Dagje Six Flags want we hebben een jaar pas, overnachten en zondag weer terug. Jammerrrrrr het regent, heuuuuuul hard.....dan maar pyama dag en wat rommelen in huis. Nadenken over de kerstversiering want de boom gaan we deze week zetten, wachten tot de avond valt en lekker vroeg naar bed.
Gelukkig mogen we woensdag weer op pad met de caravan. De kinderen hebben drie dagen vrij. Het is Thanksgiving.
Thanksgiving Day (dankzeggingsdag), vaak verkort tot Thanksgiving, is een nationale feestdag in de Verenigde Staten en Canada waarop dank wordt gezegd (traditioneel aan God) voor de oogst en voor allerlei andere goede dingen. In de Verenigde Staten wordt deze dag gevierd op de vierde donderdag in november.
Thanksgiving wordt gevierd met de hele familie en men legt grote afstanden af om bij elkaar te kunnen zijn. Omdat het in de VS op een donderdag valt, is het meestal zo dat werknemers ook vrijdags vrij krijgen. Daardoor wordt een familiereünie van vier dagen mogelijk.
Wij gaan met 13 andere gezinnen naar Palo Duro Canyon vlakbij Amarillo. We hebben er nu al zin in.

Wist je dat:
We de mat van onze trampoline hebben kunnen vervangen en de kinderen nu weer heerlijk kunnen springen

Janneke een hele week vakantie heeft maar veel moet leren omdat ze haar eerste examen moet maken dinsdag na de vakantie

Marijn eindelijk de oude telefoon van Patrick heeft en nu heerlijk met zin vriendjes in Nederland kan appen.

Wij gisteren heerlijk zijn wezen uiteten met Fenna en Rick. Janneke als oppas bij de kinderen van Fenna en Tijn, Gijs en Marijn met z'n drietjes alleen thuis....heeeeeerlijk wat een luxe.....doen we vaker.

Patrick en Rick Texaanse whisky hebben geproefd en je raadt het vast.....niet te zuipen.

Ik deze week samen met Mirjam bijna 600 voedselzakjes heb ingepakt voor de arme kinderen. Normaal doen we er vierhonderd met vieren (2,5 uurtje) en nu na 3,5 uur kwam er nog steeds geen eind aan. Toch even navragen.....het waren er 600...haha dat verklaart en wij maar denken dat we teveel gekletst hadden.

Patrick 5 december Sinterklaas speelt voor de Nederlanders. Ook gaat hij naar een Amerikaanse school in de achterstandswijken.
De studentvliegers zijn zijn zwarte pieten....dat gaat nog wat worden.
De Nederlandse vrouwen hebben afgelopen week voor deze kinderen cadeautjes gekocht en deze zullen 5 december overhandigd worden. Erg leuk en dankbaar initiatief.

• 22 November 2014 - 22:02

Tine Jos:

Lieve allemaal. Jammer dat het weekend een beetje in duigen valt vanwege de regen. Maar hopen dat volgende week beter is maak er fijne dagen van. Gezellig samen app. Geef Marijn zijn app door. Liefs en knuffel voor Janneke, Tijn, Gijs en Marijn. xxxxxxxxx

• 23 November 2014 - 00:53

Andre:

Het is me weer een 'feestje' wel daar bij jullie. Dat wordt stiekem buiten in te tuin op de hurken zitten. (Thanksgiving 24Hours, seven days a week). Heeft de Fifth Wheel geen chemisch toilet?
    Voor Janneke: dinsdag heel veel succes met je examen!
    Groeten, Andre

• 23 November 2014 - 19:54

Paul Daan Jop Lot Nik:

Hoi hoi!
    We wilden gisteren skypen, maar oma zei dat we dat niet hoefden te doen, omdat jullie weg waren. Jammer dat we het niet geprobeerd hebben, want zie nu dat jullie niet gegaan zijn. Nu gaan de kids naar bed. Wij hadden dit weekend niets, heerlijk! Lekker surprises geknutseld, pepernoten gebakken, warme chocomel gedronken en genoten van het lekker weer vandaag.
    Leuk dat jullie volgend weekend met zovelen een paar dagen weg gaan. Fijn dat Jans vrij is, hoeft ze de vakantiedagen niet alleen maar te leren. Wens haar succes!
    En dan nog even over de tegelvloer in het toilet, dat kan Pat toch makkelijk zelf?!?! Hij heeft hier in Den Dungen zo ongeveer een heel huis gebouwd, muren gesmeerd, tegels gelegd en tegen de muur aan gelijmd, stoep gelegd. Dan is zo'n vierkante meter in de wc toch een makkie?
    We missen jullie! XXX