Weer thuis. - Reisverslag uit Wichita Falls, Verenigde Staten van Fam Musters - WaarBenJij.nu Weer thuis. - Reisverslag uit Wichita Falls, Verenigde Staten van Fam Musters - WaarBenJij.nu

Weer thuis.

Door: Anke Musters

Blijf op de hoogte en volg Fam

26 Mei 2015 | Verenigde Staten, Wichita Falls

Nou daar zijn we weer....wat een ervaring. Mind you in Wichita Falls zijn we van extreme droogte (stage 5) naar mega wateroverlast in 2 weken. De meren die droog stonden zijn nu weer voor 100% gevuld...ze overstromen zelfs......
Donderdagavond kregen wij dus ook te horen dat we moesten evacueren. Achteraf hadden wij nog tot zaterdag kunnen blijven zitten want toen hebben ze de stroom er pas afgegooid. Zaterdagochtend was het water ineens immens gestegen en waren ze bang dat het water naar 27 foot zou stijgen.....en misschien nog wel hoger. Bij de 28 foot zouden ook wij natte voeten krijgen. Er was een meeting georganiseerd voor alle getroffen om uit te leggen wat de voorspelling waren. Toen zat de schrik erbij heel veel mensen goed in. Overal in de stad waren mensen bezig met het vullen van zandzakken om hun huis te beschermen. Heel Wichita Falls stroomde uit om elkaar te helpen. Van zandzakken vullen tot hele inboedels verhuizen....wat een saamhorigheid en wat ontzettend veel lieve mensen.
En dan is het wachten wat doet het natuurgeweld......zondagochtend blijkt alles 100% mee te vallen. Weinig regen in de omliggende gebieden en veel zon......wat niemand meer durfde te hopen gebeurde......we zijn gespaard. In de meeting op zaterdag was de burgers gevraagd om de bordjes PRAY for RAIN uit de tuinen te halen en te bidden voor bescherming. En ja hoor de gebeden zijn verhoord......grrrrrr.......weer een bewijs dat GOD bestaat. Er is geen water tekort meer en we zijn gespaard. Dat er een heleboel mensen wel een hoop ellende heeft door wateroverlast wordt verklaard door het feit dat GOD daarvoor een DOEL heeft gehad....En bedankt......
Maar goed...hier alles weer rustig. De wegen staan nog wel onder water maar het water zakt langzaam. Iedereen komt weer terug in de wijk en de politie is uit de straten verdwenen. Deze mannen hebben de wijk beschermd 24 uur per dag tegen inbraak. Wij hadden er 1 voor onze voordeur.....niet slecht. Zelfs het NBC news stond bij ons voor de deur. Ze hadden nog een leuke shot genomen van Gijs en Marijn maar die is helaas niet uitgezonden.
Indrukwekkende dagen....het onvoorspelbare van de natuur, de hoeveelheid water maar ook de hulp die wordt aangeboden door de burgers maar ook het leger.
Patrick werd gebeld door de hoogste baas van Sheppard om te vragen hoe het met ons ging. Hij bood ons volledige vergoeding van de gemaakte kosten voor onderkomen en een onkostenvergoeding voor eten en drinken. Geweldig....daar kunnen wij als defensie, overheid en burgers nog wat van leren.
Morgen weer over op de orde van de dag......kinderen naar school, mama weer allerlei koffie uurtjes, lunch afspraken, graduation op de school van Gijs en Marijn.....oh ja er moet ook nog gepoetst worden.......shoot ook nog maar even inplannen.