STAAR TEST - Reisverslag uit Wichita Falls, Verenigde Staten van Fam Musters - WaarBenJij.nu STAAR TEST - Reisverslag uit Wichita Falls, Verenigde Staten van Fam Musters - WaarBenJij.nu

STAAR TEST

Door: Anke Musters

Blijf op de hoogte en volg Fam

22 Maart 2015 | Verenigde Staten, Wichita Falls

De maanden maart en april staan in het teken van de STAAR test (zoiets als de CITO). Alle kinderen van Elementary tot Junior High maken deze test. In de maand maart zijn de benchmarks (oefentesten) en iedereen van ouders tot leerkrachten zijn in de hoogste staat van paraatheid want deze test moeten door de kinderen gehaald worden.
Je zou verwachten dat een STAARTEST iets zegt over het niveau van de kinderen maar niets is minder waar. De STAARTEST zegt iets over het niveau van de school en wanneer scholen slecht scoren op de STAARTEST worden ze daar op afgerekend. In sommige klassen is de STAARTEST belangrijk voor de overgang naar de volgende groep zoals in 5th grade (groep 7) maar in andere klassen is alleen reading en writing belangrijk. En wat heet belangrijk….wanneer je de STAARTEST niet haalt mag je hem nog drie keer herkansen, als je hem dan nog niet haalt moet je een week naar summerschool. De 100 % aanwezigheid op summerschool (notoabene in de eerste week van de zomervakantie) garandeert het halen van de STAARTEST……ehhh je haalt het niet in vier keer maar dan ineens wel…..yeh sure…….
En als er dan gevalletjes zijn die het echt niet halen…want of je nu verstandelijk beperkt bent, Engels als tweede taal hebt of hoogbegaafd….. kinderen maken hier allemaal dezelfde test….. word je besproken in een commissie. Ouders schijnen ook een onderdeel te mogen zijn van deze beslissing en bepalen uiteindelijk ook of hun kind wel of niet doorgaat naar een volgende groep…..waarom frustreren we dan een beperkte leerling met deze test als ouders uiteindelijk toch bepalen of hij/zij wel of niet doorgaat…..nou omdat de staat dit zo heeft bepaald…..oke dat is duidelijk.
Op de school van Gijs en Marijn gaan ze erg gelukkig wat flexibeler mee om. Gijs en Marijn mogen een woordenboek gebruiken (omdat ze de vraag anders niet goed begrijpen), het wordt ze hardop voorgelezen omdat ze dyslexie hebben en ze krijgen het hardop voorgelezen. Nou dat is toch redelijk passend onderwijs…..en als ze het niet halen mogen ze gewoon door naar Middleschool…..mooi!
Tijn daarentegen is een ander verhaal. Tijdens de oefentesten kwam hij erachter dat hij toch een groot aantal vragen niet optimaal kon beantwoorden omdat hij de vraag niet begreep of niet genoeg Engelse vaardigheden had om het antwoord te kunnen vinden (veel meerkeuzevragen). Alleen bij Engels schrijven en begrijpend lezen mocht hij een woordenboek gebruiken.
Na een mailtje aan de counselor kwam ik erachter dat Tijn geen woordenboek mocht gebruiken bij de andere vakken omdat op school geen ESL (Englisch as Second Language) werd aangeboden. Ehhh ja dat wisten we…we hebben in het begin van het jaar de keuze gehad om Tijn op een andere school dit vak te laten volgen maar dat betekende dat ik elke dag op en neer moest rijden…..NOT geen optie. Na veel aandringen op hulp hebben ze toen een tutor voor hem geregeld (2 zelfs) Twee studenten van de universiteit die hem het afgelopen jaar hebben kunnen helpen.
Oke….dat is de regel…duidelijk…..maar Tijn is wel een ESL kind…..dus…..nee dus……. geen uitzonderingen, hebben wij zelf voor gekozen en dat wisten we toen we hem aanmeldde op school…..hadden we voor getekend en het is ons uitgelegd……ja dat we getekend hebben dat geloof ik wel….ik heb avonden en avonden zitten tekenen. Het was zoveel dat ik van alles heb getekend wat ik niet heb begrepen…..en uitgelegd…..ja dat er geen ESL programma was maar niet wat de consequenties zijn….we wisten niet eens af van het bestaan van de STAATTEST.
Maar goed weer een reden om mijn “grote vriend”…directeur curriculum of second education…een mailtje te sturen…..
Ward…grote vriend waarom mag mijn zoon die geen ELS volgt maar wel een English Language Learner is geen woordenboek gebruiken bij science, history and math….
Wat is het doel van de STAARTERST….de scholen zichzelf op de borst laten kloppen van kijk eens hoe goed wij zijn of is het om te zien wat leerlingen hebben geleerd in een jaar.
Gelukkig had ik hem na een half uur aan de lijn…..ik moet zeggen dat deze man duidelijk meer opleiding heeft gehad, luistert, mij enigszins begrijpt…het blijft een Amerikaan die ja en amen zegt….en moeite doet om mij te hebben helpen.
Ward…ik wil weten wat Tijn heeft geleerd dit jaar……ik wil niet alleen meten dat zijn Engels niet goed genoeg is……ik wil gegevens hebben voor Nederland wanneer we terug gaan om te zorgen dat we een goede school voor hem kunnen vinden (ook al is het maar een momentopname)…….goed punt……daar was hij het mee eens.
Maar…..sputterde hij nog…….Tijn hoeft alleen Engels te halen om door te mogen naar High School……de andere vakken maken niet uit…..
Oke….fijn maar dan nog wil IK weten wat hij heeft geleerd en heeft Tijn……omdat hij nog maar 8 maanden Engels heeft gehad……een woordenboek nodig om sommige woorden op te zoeken zodat hij de vragen en antwoorden begrijpt….toch…..
Ward: Ja maar dan kan hij antwoorden vinden……….
IK: in een woordenboek….kleine kans en dat vindt hij niet bij Engels lezen en begrijpen…..volgens mij is de kans daar groter….of ben ik nu gek…..
Ward…sorry het mag niet….de staat bepaalt het zo……..maar je hebt gelijk.
IK: oke…..de rule…het zal ook weer eens niet…..maar goed het gaat om het belang van het kind wat kunnen we doen want ik laat het er niet bij zitten
Kunnen we Tijn de test op de andere scholen laten maken waar wel een ESL programma wordt aangeboden
Ward: nee kan niet…..rule
IK: kunnen we Tijn in een ander lokaal alleen laten werken….met woordenboek (stiekem)….hoeft niemand te weten….en dan krijgen we een beter beeld van zijn vorderingen en meten we wat we willen meten en niet alleen zijn beperkte Engels
Ward: nee sorry dat mag niet van de staat en als ze er achter komen dat wordt er iemand ontslagen
IK: oke dacht ik …….ook een beetje overdreven voor een STAARTEST dat kan ik dan ook weer niet over mijn hart verkrijgen.
Toen schoten mij de beruchte woorden van Patrick weer te binnen….Anke ze durven hier de verantwoordelijkheid voor dingen niet te dragen……begrijpt dat nu eens…..oke……
Wat als wij als ouders een brief schrijven dat wij de verantwoordelijk dragen voor deze aanpassing (lees gebruik woordenboek) zodat Tijn de test kan maken en wij reëlere gegevens krijgen.
Ward: na een korte stilte….ja dat zou een mogelijke oplossing kunnen zijn…..ik ga uitzoeken aan wie we de brief moeten richten…..als jullie dan een verzoek schrijven, zal ik ook een verzoek schrijven en toevoegen…samen zijn we sterk.
IK: geweldig……het is te proberen waard…wie niet waagt…wie niet wint…..
Of we winnen is de vraag maar het is weer een leuke uitdaging waar ik…lees wij (want mijn Engels verdient ook niet echt de schoonheidsprijs) onze tanden in kunnen zetten….
Deze truc ga ik dan ook nog proberen in te zetten voor Texas History, het vak wat Gijs en Marijn volgend jaar toch moeten volgen….nog even met Ward overleggen na onze springbreak.







  • 22 Maart 2015 - 09:13

    Paul Krijnen:

    Ik zeg het nog één keer! Vlucht nu het nog kan!!! Je wilt toch niet hebben, dat als je terug komt ze op het niveau van groep 8 van het basisonderwijs zitten alle vier. Dan zijn ze bejaard tegen de tijd dat ze kunnen gaan werken. Wat een mafkezen!
    En ok vind het echt super knap dat je je tanden erin zet. Maar bezef ook dat jullie dat land daar niet kunnen/zullen veranderen.
    Gr. Paul

  • 22 Maart 2015 - 10:03

    Paul Daan Jop Lot Nik:

    Sorry, je weet het, Paul steekt zijn mening over jullie Amerika-avontuur niet onder stoelen of banken!
    Maar het is wel weer te gek! Wat een land! Goed dat je zo vecht voor je kinderen. Sterkte en heel veel liefs! X

  • 22 Maart 2015 - 10:16

    Yvonne:

    O, o, oh, dit klinkt niet echt als het land van de onbeperkte mogelijkheden! Meer als het land van de onbeperkte ONmogelijkheden! Tanden op elkaar, schouders eronder en blijven vechten Anke! En natuurlijk blijven lachen met elkaar om die rare texanen....heel veel lieve groetjes uit Schijndel

  • 22 Maart 2015 - 10:48

    Tine Jos:

    Goedemorgen allemaal. Wat wij met dit verhaal aan moeten we weten het niet. Wat kun je er mee? Blijf maar knokken voor Janneke, Tijn, Gijs en Marijn. Veranderen kun je dat land toch niet. Fijne zondag. Liefs uit Den Dungen

  • 22 Maart 2015 - 18:30

    Andre:

    De krankzinnigheid ten top! Wat een sneu, zielig, bekrompen, ziek systeem. Goddank zijn wij (terecht) trotse Hollanders.
    Houd vol!

    Andre

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Wichita Falls

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

30 Juli 2017

Naar HUIS

02 Juli 2017

Weer thuis

21 Juni 2017

Canada

16 Juni 2017

Eindelijk in Canada

12 Juni 2017

Weer op pad
Fam

Sinds 6 augustus 2014 zijn we met ons gezin naar Wichita Falls Texas USA verhuist. De komende drie jaar kun je onze dagelijkse beslommeringen, avonturen, belevenissen volgen.

Actief sinds 17 Aug. 2014
Verslag gelezen: 379
Totaal aantal bezoekers 159909

Voorgaande reizen:

17 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: